Kringloop ‘Rataplan’ te Monster

IMG_3695

Onlangs bracht ik een bezoekje aan de kringloopwinkel Rataplan in Monster. Ik was nogal gechoqueerd door de behandeling van het personeel. Hier lees je over mijn ervaring in deze winkel.

Rataplan is net als Het Goed een keten van kringloopwinkels, verspreid door heel Nederland. En hoe positief ik over Het Goed ben, zo slecht denk ik over Rataplan in Monster. De winkel ligt wel heel fijn gelegen, in een woonwijk, naast het plaatselijke winkelcentrum. Er is een grote, gratis parkeerplaats, waar je wel je blauwe kaart moet neerleggen, je mag er maximaal een uur staan. Wat ik overigens erg kort vind voor bij een winkelcentrum.

Ik geef mijn zoontje, die vrijwel altijd bij me is, altijd een banaantje of iets anders om te snoepen terwijl hij in de kinderwagen zit, zodat hij tijdens het winkelen rustig blijft zitten. Voor mij makkelijk, dan kan ik op m’n gemak rustig kijken in de winkels. Zo ook bij mijn bezoekje aan Rataplan in Monster. Ik loop de winkel in en word direct aangesproken door een hele chagrijnige mevrouw achter de kassa: hij moet z’n banaan buiten de winkel opeten anders mogen we niet naar binnen. Ik heb dit nog N O O I T gehoord in een winkel, laat staan een kringloopwinkel. En de manier waarop deze mevrouw het zei, liet me nou niet bepaald welkom voelen. Afijn, ik heb gezegd dat hij in de wagen blijft en toen ben ik doorgelopen.

IMG_3677

Rataplan Monster heeft twee etages; boven vind je de kleding, speelgoed, boeken en CD’s en elektronica en wat er beneden is kan ik je niet vertellen. Ik vroeg vriendelijke aan dezelfde mevrouw van wie mijn zoontje zijn banaantje niet mocht opeten, of ik gebruik kon maken van de lift. Maar helaas, dit kon niet, want hiervoor was die natuurlijk niet bedoeld. Wederom een afknapper. Van wat ik heb kunnen zien, staan er beneden de meubels en het serviesgoed. Maar helaas dus geen foto’s omdat ik niet naar beneden kon.

De winkel is erg vies; ik weet niet of het komt doordat ik moeder ben of dat ik vanzelf erg netjes ben, maar ik zag overal stof en troep op de grond liggen. Stof op de kasten, plastic en papiertjes tussen de koopwaar. Niet aantrekkelijk. Het lijkt alsof er al een jaar niet gezogen of gedweild is.

IMG_3679 IMG_3682 IMG_3686

Dan de kleding: ik heb echt m’n best gedaan maar ik heb er geen enkele logische orde in gevonden. Ik dacht eerst op maat, maar nee. Op kleur ook niet, en op seizoen ook niet. Ook niet op artikel (bijv. de truien bij elkaar). Alles hing kriskras door elkaar heen. Gelukkig was de heren-, dames- en kinderkleding wel gescheiden maar daarmee is ook alles gezegd. Er zijn dan wel weer die pashokjes en een grote wand met spiegels. Er is ook een schoenenhoek, waar ik hele leuke laarsjes zag maar helaas te groot voor mij waren. Ook fijn met een krukje zodat je even rustig kan passen.

De speelgoedhoek is ook maar een zooitje; niks geordend, er staat een hoop koopwaar op de vieze vloer en ook in de grote wandkast is weer niets geordend: alle puzzels en bordspellen door elkaar.

IMG_3690 IMG_3687

Een voordeel van deze winkel vind ik dan wel weer de duidelijke prijskaartjes. Oke, ze zijn soms niet even tactisch geplakt (bijv. op de maat van schoenen) maar ik vind het wel heel prettig om niet te hoeven vragen wat iets kost.

Iets waar ik wel heel enthousiast over ben is de koffietafel, waaraan je GRATIS koffie, thee, water en limonade kunt pakken. Er liggen wat tijdschriften klaar die je kunt lezen. Dat vind ik dan wel weer heel klantvriendelijk en zeker een dik pluspunt.

En toen ging ik afrekenen: voor een Tommy Hilfiger overhemd en twee dierenboekjes was ik €5,50 kwijt. De prijzen zijn er prima en het is mogelijk om te pinnen. Tja, de vriendelijkheid van de eerder genoemde vrouw is om te janken (niet groeten, geen tasje aanbieden), ik werd eigenlijk gewoon totaal genegeerd omdat ze met iemand anders stond te praten (mijn grootste ergernis) maar het pinnen vind ik dan wel weer een voordeel.

Enkele impressies:

IMG_3691 IMG_3693 IMG_3688

Een samenvatting:
– Klantonvriendelijk
– Vies
– Gratis parkeren
– Prima prijzen
– Bijna niets is gesorteerd
– Spiegels, krukjes en pashokjes aanwezig
– Niet vriendelijk ingericht voor kinderwagens en rolstoelgebruikers
– Twee verdiepingen
– Gratis koffie/thee/water/limonade

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag 09:00 – 18:00
Donderdagavond 18:00 – 21:00
Zaterdag 10:00 – 17:00

Conclusie:
Ik bezoek deze winkel echt nooit meer. Ik ben er zo respectloos behandeld, ik wilde er eigenlijk gelijk weer weggaan op het moment dat ik binnen kwam. De winkel is vies, oud en ongeordend. De lift wordt blijkbaar niet gebruikt voor mensen, dus je hebt hier met je kinderwagen of je rolstoel of rollator niets te zoeken. Fijn dat ik deze winkel van m’n lijstje kan strepen, maar voor mij geen retourtje, helaas!

Vond je deze review te streng of vind je dit soort commentaar juist realistisch? Heb je deze winkel wel eens bezocht, zo ja, wat vind jij ervan? Of heb je juist nog een leuk adresje voor me die ik zeker eens moet bezoeken? Laat hieronder je reactie achter!

liefsmarianneLike Ennairam de Kringloopster ook op Facebook!

 

6 gedachtes over “Kringloop ‘Rataplan’ te Monster

  1. Reinier Farenhorst zegt:

    Beste Marianne,

    Ik heb je reactie gelezen maar ik ben het NIET met je eens. Ten eerste ik word altijd netjes begroet als ik binnen kom. Ten tweede de winkel ziet er altijd netjes eruit oké, als er spullen binnen komen met een vrachtwagen die van hun is dan is het eventjes wat rommelig in de winkel. Als ik de lift nodig heb dan doen ze daar niet moeilijk over, maar soms staat het inderdaad vol dan lukt het niet. De spullen zijn gesorteerd maar volgens jou is dat niet maar denk ook eens aan andere klanten die iets ergens anders weer wat weg leggen. Wat ik ook wel eens gezien heb is dat de dames gewoon aan het schoonmaken zijn. Wat ik gelezen heb is dat deze kringloopwinkel mede tot stand is gekomen met een sociale werkplaats die ruimte bied aan mensen met een beperking dus daardoor kan het zijn dat ze niet altijd vriendelijk overkomen. Dus heb wel een beetje veel respect voor deze mensen. Ik vind dus daarom dat je deze reactie moet herzien want dit is niet eerlijk naar deze mensen toe. En je EXCUUS aanbieden in eigen persoon. Kijk dat je foto’s neemt oké maar haal wel de foto’s weg waar personen opstaan.

    • En dat is prima, je hoeft het zeker niet met me eens te zijn! Fijn dat jij wel een fijne winkelervaring hebt!
      Ik ga echter aan niemand mijn excuses aanbieden en zeker niet aan iemand die mij onredelijk behandeld heeft, ongeacht of deze persoon een beperking heeft of niet. Mijn mening is objectief en gaat om míjn ervaring in de winkel. Ik ga het verhaal dus niet mooier maken dan het is.
      Maar bedankt voor je reactie, fijn om te lezen dat niet iedere klant zo vervelend behandeld wordt!

  2. R zegt:

    Bedankt voor je reactie maar ik vind niet dat je respect toont voor deze mensen en dat je erg kortzichtig ben want je moet deze mensen wel een 2e kans geven. Dus naar mijn mening moet je gewoon nog een keer langs gaan om te kijken of het dan wel goed gaat. Als je lef heb dan doe je dat gewoon.

  3. priscilla zegt:

    Ik kom er vaak en met plezier. Ik denk dat ik weet om welke vrouw het achter de kassa gaat. Deze vrouw heeft een beperking en kan inderdaad een beetje lomp uit de hoek komen. Daar kan zij niks aan doen en ik lach er gewoon om, ik waardeer die eerlijkheid wel.

    Ik kan trouwens altijd gebruik maken van de lift met mijn kinderwagen.

    Ik zou nog eens langsgaan met de wetenschap dat het (meeste) personeel een geestelijke beperking heeft en niet altijd een tactsich overkomen, maar het wel goed bedoelen en hun werk serieus nemen. Dan kun je deze winkelervaring toch postief afsluiten.

  4. LOET zegt:

    hedenmiddag gebeld voor het ophalen van goederen aan het eind van het telefoon gesprek kreeg ik nog wel even te horen dat de spullen niet altijd in 1 keer meegenomen konden worden de medewerkers maken ter plekke uit wat er meegaat terwijl al onze spullen aan de op de site vermelde eisen voldoen,
    div reacties in mijn omgeving melden zelf dat spullen wel meegenomen worden uit huis en dan elders op straat gezet worden of zelfs in de hal van de flat als je daar woont.
    duidelijk aangegeven aan de telefoon dat het spullen zijn die nog geld waard zijn maar aangezien wij op onze leeftijd geen mensen aan de deur willen hebben via marktplaats e.d belden wij dit bedrijf.
    na een boze reactie via de mail was het volgens hen een misverstand maar ik ben helemaal klaar met RATAPLAN

Laat een reactie achter!

